דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צורכים תוספי תזונה? צריכה לא מבוקרת של תוספים עלולה להזיק לכם ! 

מאת    [ 26/08/2012 ]

מילים במאמר: 717   [ נצפה 1632 פעמים ]

צורכים תוספי תזונה? צריכה לא מבוקרת של תוספים עלולה להזיק לכם !

 

שוק תוספי המזון בעולם צומח בקצב מסחרר של עשרות אחוזים בשנה. הרווחיות העצומה בענף, בנוסף ל'אינפלציה' של מטפלים אלטרנטיביים המציגים עצמם תחת השם, 'מטפלים הוליסטיים' ועוד – כאשר בפועל אין להם רישיון לעסוק בתחום הבריאות. יודגש שאיני מתכוון למטפלים המוסמכים שדעתי נוחה מהם – יחסית.

הנאמר ברישא מתכוון שלמעשה הצמיחה המסחררת בשוק תוספי המזון הביאה לידי התפתחות מהירה של התחום אך גם הביאה לשוק פרוץ ובלתי מבוקר של לא מעט שרלטנים בתחום שכל מטרתם למכור ולאו דווקא את התוסף הנחוץ באמת לכם ולעיתים עלול אפילו להזיק לבריאותכם. על זה נאמר: 'חסרון לא יוכל להימנות' , כלומר הנזק עלול להיות לפעמים פגם שלא ניתן לרפאו ( כמו לדוגמא: פגיעה בכבד ).

ללא ספק ולאור הפרסומים בעיתונות המקצועית-רפואית שלא חשופה לכלל הציבור, יש לנו כאן עניין לענות בו ולהביא לירידה לעומק הדין של אלו המתחזים ו/או מוכרים תוספי מזון ללא פיקוח ושלא מעניין בריאות הקונה אלא מסיבות של 'עשיית עושר' על גבי הציבור.

מספר דוגמאות לעניין חוסר היעילות ואפילו לעיתים גרימת היזק למטופל הביא להלן:

במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine ( יוני 2012 ) מדווחים החוקרים על תוצאות מחקרם שהצביע כי תוספת יומית של חומצות שומן אומגה שלוש לא הפחיתה את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים ( אירועי לב וכלי דם ) בחולים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חומצות שומן אומגה שלוש עשויות למנוע אירועים קרדיווסקולאריים בחולים זמן קצר לאחר אוטם לבבי או אי-ספיקת לב. השפעותיהם בחולים עם סוכרת מסוג 2, או בסיכון לסוכרת, אינן-ידועות. יש לציין כי במחקר הנוכחי חולקו באקראי כ-12,500 חולים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים, עם הפרעות ברמות סוכר בצום, הפרעות בסבילות לסוכר, או סוכרת, לנטילת קפסולה של 1 גרם המכילה לפחות 900 גרם של חומצות שומן אומגה שלוש (90% ומעלה) או פלסבו ('אינבו' – כדור שאינו מכיל חומר פעיל ) ולקבלת טיפול באינסולין 'לנטוס' או טיפול סטנדרטי. היעד העיקרי היה שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם. החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי תוספת יומית של חומצות שומן אומגה-שלוש, במינון של 1 גרם, לא השפיעה על שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

זאת ועוד לאחר ניפוץ הכמעט מוחלט של אגדת כמוסת ה- אומגה, בעיתון רפואי מכובד הנקרא: Int. J. Epidemiology.  פורסם לאחרונה כי במספר מחקרים שנעשו עלה מהם שנטילת תוספים נוגדי חמצון אינה משפרת איכות חיים לטווח ארוך. במחקר אחר ממרץ 2012 אשר פורסם בכתב עת מקצועי Circulation' ' ואשר בדק את השפעת תוספי וויטמין E לנשים בריאות; באם הוא עלול להביא להפחתת או העלאת הסיכון לאי-ספיקת לב, כפי שעלה ממספר מחקרים קודמים. העבודה סיכמה במשפט אחד ברור: "בשלב זה, מסך העדויות בנושא עולה כי אין תמיכה למתן תוספי ויטמין E להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם." ( תרגום מאנגלית ). ידיעה נוספת ממחקר שבוצע עלה כי ויטמין E מגביר סיכון לסרטן ערמונית בגברים בריאים.

מנגד ודווקא בעיתון מקצועי אחר באפריל 2012 במאמר ראשי פורסמה הצהרה של פאנל מומחים מטעם ה- 'Ocular Nutrition Society ' כדלקמן: 'מסקנות בנוגע להשפעת ויטמין E ( ועוד תוספי מזון, בהם אבץ, ויטמין C ו-E, לוטאין, זקסנתין וחומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות-שרשרת), מסייעים בשיפור בריאות העין באנשים מבוגרים."

מבולבלים - אני בטוח שיש רבים אשר יענו בחיוב ( וזאת גם על-סמך ניסיוני הרב שנים ברפואה).

לדעתי הן הציבור, השרלטנים הקיימים בעסק, אלו המוכרים את תוספי המזון בשוק הפרוץ למיניהם והן הגוף הרגולטורי הקיים לעניין זה – לכולם נכון לומר: 'תרתי לגריעותא' ; במילים אחרות – פשוט רע לכל הצדדים בסופו של יום. הן המשתמשים בתוספי תזונה ללא בקרה, אלו המתחזים למומחים בשטח התזונאי ( יודגש: הכוונה רק למתחזים שאין להם תעודה המאפשרת את פעילותם ) וכולם יוצאים ניזוקים מהעניין.

הצעתי הפרגמטית לציבור; קודם לרכישת תוספי תזונה יש להיוועץ עם רופא מומחה ו/או רופא המומחה ברפואת המשפחה ו/או 'רופא אינטגרטיבי' ( רופא קונבנציונלי שרכש גם השכלה משטח הרפואה האלטרנטיבית ) – באשר לנחיצות אם בכלל לתוספי מזון ובדבר הנזק העלול להיגרם לנו. אל תקלו ראש בנושא כי בנפשנו הוא; יחד עם זאת צריך להעיר את הגוף הרגולטורי ממרבצו ויחל לפעול בתוקף גם בהיבט אכיפת החוקים וגם בהגברת הביקורת של השוק מסוכן הזה שבסופו של דבר הנזק שייגרם לנוטלים את תוספי המזון יצריך בדיקות, טיפולים לעיתים יקרים וכך הנטל ירבוץ לפתחה של מערכת הבריאות שלנו שאינה בלאו הכי במיטבה, בלשון המעטה,  וברור שבסוף המימון יגיע מכלל הציבור.

 

 

 

 

ד"ר חיים בר רופא מומחה למחלות פנימיות משפטן  ( L.L.M )            
                       
 
 
 
  
     
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב